ELS NENS SUPERDOTATS
Només
un 2% de la població infantil iguala o supera el coeficient intel·lectual per a
ser qualificat com a superdotat i
gairebé la meitat solen ser nens problemàtics amb baix rendiment acadèmic i en
alguns casos, fracàs escolar.
Si no
es detecta a temps pot passar que el nen se senti desmotivat i s'avorreixi al
col·legi. A més, un problema afegit és, que el professorat no sol estar
preparat per a identificar aquesta qualitat intel·lectual i no saben potenciar
les seves capacitats.
Un nen
superdotat és el terme usat per designar a aquelles persones que posseeixen
aquesta característica que sobresurten en general en tot tipus
d'intel·ligència, i presenten a més una alta creativitat i diversos trets de
personalitat.
Les
primeres investigacions científiques sobre la intel·ligència superdotada
comencen en l'última dècada del segle XIX amb els estudis de l'anglès Francis
Galton. La seva teoria es va basar en estudiar a les famílies de persones que
destacaven en diverses esferes de la vida social per buscar pares o fills amb
una alta capacitat intel·lectual que demostressin la seva tesi sobre l'herència
de la intel·ligència.
Les
conclusions de l'estudi diferenciaven un seguit de característiques que
posseïen els superdotats:
- Presenten superioritat física i millor
salut.
- Tenen gran curiositat i memòria i un
ampli vocabulari.
- En els tests de rendiment puntuen dos o
tres anys per sobre de la població normal.
- Llegeixen més i millor amb un marcat
interès cap a la ciència, la història, les biografies, la poesia i el teatre.
- El seu nivell d'interessos és més
elevat.
També
presenten un conjunt de problemes:
- S'avorreixen fàcilment.
- Poden arribar
a amagar les seves capacitats per ser acceptats.
- No suporten la
inactivitat.
- Generalment
necessiten menys hores de son.
- Poden arribar a
cert aïllament amb els que l’envolten.
Conseqüentment,
el desenvolupament intel·lectual i afectiu dels més capaços pot sofrir
seriosament i convertir-se en un problema que inicialment no ho era. Molts
superdotats arriben a fracassar a causa dels pocs estímuls externs que reben
per una detecció molt endarrerida de la superdotació, i pot arribar al fracàs
escolar en un petit percentatge d'aquest 2 per cent.
En conclusió el que viuen diàriament aquests alumnes a les seves escoles és
que no reben l'estímul intel·lectual que necessiten, pel fet que els
professors, per falta de formació i recursos, s'orienten a atendre a la
majoria, ressentint els extrems : els alumnes amb problemes d'aprenentatge i
aquells que adquireixen els coneixements a major velocitat. De veritat em de
perdre aquest 2% per falta d’atenció? Hem d’apartar-los de la societat a llocs
especialitzats?
Aquí teniu un vídeo d'una nena anomenada Ena que es superdotada, mireu-lo és molt interessant!!
Bon article... tot i que no gaire "tecnològic"!
ResponEliminaCreieu que la tecnologia, per exemple l'ús d'internet, dels ordinadors, etc... a classe els podria ajudar?